af golf.dk:
Førerbolden gik først på banen en time senere, men der var ingen tvivl om, at gruppen på første tee klokken 12.30 var søndagens helt store attraktion ved Made in HimmerLand.
Der var officielt ikke tilskuere til årets udgave af europatour-turneringen, men blandt sponsorer, konkurrencevindere og lokale med adgang til New Course var Niklas Nørgaard Møller i fokus på finaledagen.
Challengetour-spilleren, 29 år gammel i morgen, var bedste dansker på en delt 10. plads ved dagens start, og i løbet af dagens 18 huller spillede han sig til en ottendeplads og ind i hjerterne på det feststemte publikum.
De fik besøg højre om ottende fairway, da Nørgaard Møller slog et skævt drive. Under forberedelserne til sit andetslag blev der trykket på et pivedyr i nærheden. I HimmerLand har badeænder og deslige til dels erstattet klapsalver, når spillerne laver birdies.
– Det er lige tidligt nok, sagde han med et smil og over 200 meter til pinden. fem minutter senere fik han sin birdie.
Det var ikke eneste gang, han charmerede publikum på vej mod en 67’er, hans fjerde runde i træk under 70 slag. Høflig, smilende, imødekommende. Det er ord, som alle beskriver Kokkedal-spilleren, og med et stort anlagt spil, er der grund til at tro, han kan blive en af de store publikumsfavoritter, når coronavirussen engang er fortid.
Det var forbløffende at se kontrasten til spillemakkeren for dagen, David Horsey. Vinderen af fire sejre på europatouren, heraf Made in Denmark 2015, slog sin driver samme længde som Nørgaard Møllers missiler med et flittigt brugt driving iron, og i det hele taget har danskeren bare en lang række slag i bag’en som andre spillere kun kan drømme om.
Horsey er en praktisk bil. En Skoda Fabia med kofanger og jydekrog. Han er pålidelig og får arbejdet gjort. Men ophidsende bliver det aldrig.
Nørgaard Møller er en sportsvogn, til finalerunden endda udstyret med fartstriber på bukserne for lige at banke analogien hjem. Han har hestekræfter i overflod og potentiale til det ekstraordinære. Men som det er tilfældet med alle performancebiler, som er presset til grænserne, er der også større risiko for et sammenbrud.
Dem har Nørgaard Møller haft nogle stykker af i sin karriere, når turneringerne skulle lukkes, og han har ikke vundet nær så meget, som der har været mulighed for. Det tyder på, at det kan komme til at ændre sig. Han er nummer 11 på challengetourens Road to Mallorca og har skabt et fundament for at kunne vinde en fast plads på europatouren. Det er et projekt, der har været undervejs et stykke tid.
– Nu tog jeg en beslutning for tre år siden om at spille Nordic League, at komme igennem der. Jeg vandt ranglisten. Så sidste år på challengetouren sluttede jeg i top-20 men fik ikke kortet, fordi der ikke var oprykning. Jeg har kæmpet lidt med tålmodigheden, og det har taget mig lang tid at acceptere, at det kan være en rigtig lang rejse at komme herop, for det er virkelig en flaskehals at komme igennem. Men jeg tænker, at hvis jeg bliver ved med at spille sådan her, så burde det give sig selv, sagde Nørgaard Møller, som sluttede på en delt ottendeplads i -13 og modtog karrierens klart største check.
– Jeg føler ikke, jeg har haft mit allerbedste spil, og alligevel konkurrerer jeg med toppen, så der synes jeg, der er rigtig meget at tage med videre. Jeg har holet rigtig mange putts, men hvis resten kører, så ser jeg ikke, hvorfor det ikke skulle blive endnu bedre.
Nørgaard Møller lignede en stjerne gennem ugens 72 huller, og som han blev heppet rundt søndag, bafandt han sig tydeligt i sit rette element.
– Der var 100-200 med derude. Jeg synes, det er ret elektrisk. De folk, der er derude, de prøver at kompensere for, at de ikke er så mange. Der har været mange råb, og det er klart det fedeste, jeg har prøvet, sagde han.
Med ottendepladsen er Nørgaard Møller kvalificeret til næste uges Porsche European Open, og han er i god position til at kæmpe med om de 10 billetter til US Open.
Men trods succesen har Nørgaard Møller valgt ikke at vende bilen mod Hamborg. I stedet går turen til Tjekkiet. Målsætningen er langsigtet. han vil ikke spille europatour en gang imellem, han vil være herude fast, og vejen hertil går over challengetouren.
Forhåbentlig for vi ham at se igen næste år i Made in Himmerland, til den tid som fuldt medlem af europatouren. Det er her, han hører til.